אנאמורפוזה Anamorphosis
אנאמורפוזה - Anamorphosis - היא טכניקה באמנות, אשר מציגה אשליה באמצעות פרספקטיבה מעוותת. הטכניקה מחייבת את הצופה לנקודת מבט שונה על מנת לראות אלמנט מסויים ביצירה, שאותו לא ניתן לראות במבט חזיתי רגיל.
מקור המילה הוא ביוונית – אנא ana משמעותה "שוב" או "בחזרה", ו-morphosis משמעותה "צורה".
ככל הידוע, טכניקת אנאמורפוזה היתה בשימוש כבר בעת הפרה היסטורית, כאשר ציורי המערות חייבו שיטת ציור מיוחדת בשל הזויות האלכסוניות של המערה. בעת המודרנית, השימוש המוקדם ביותר הידוע בטכניקת האנאמורפוזה הוא של האמן ליאונרדו דה וינצ'י ביצירתו "עינו של ליאונרדו" משנת 1485.
הטכניקה היתה נפוצה מאד במאה ה-17, בציורים בסגנון הבארוק. במאות ה-18 וה-19 נעשה שימוש בטכניקה זו בעיקר לצורך ציורי ומשחקי ילדים, אולם במאה ה-20 נעשה נסיון לחזור לשימוש בטכניקה זו באמנות – אמנות אנאמורפוזית. אמנים כגון סלבאדור דאלי, מ.ק. אשר, מרסל דושן ועוד.
היצירה "השגרירים" של הנס אולביין הבן משנת 1533 - שימוש באנאמורפוזה
שימוש באנאמורפוזה בציור של מ.ק אשר
מקור המילה הוא ביוונית – אנא ana משמעותה "שוב" או "בחזרה", ו-morphosis משמעותה "צורה".
ככל הידוע, טכניקת אנאמורפוזה היתה בשימוש כבר בעת הפרה היסטורית, כאשר ציורי המערות חייבו שיטת ציור מיוחדת בשל הזויות האלכסוניות של המערה. בעת המודרנית, השימוש המוקדם ביותר הידוע בטכניקת האנאמורפוזה הוא של האמן ליאונרדו דה וינצ'י ביצירתו "עינו של ליאונרדו" משנת 1485.
הטכניקה היתה נפוצה מאד במאה ה-17, בציורים בסגנון הבארוק. במאות ה-18 וה-19 נעשה שימוש בטכניקה זו בעיקר לצורך ציורי ומשחקי ילדים, אולם במאה ה-20 נעשה נסיון לחזור לשימוש בטכניקה זו באמנות – אמנות אנאמורפוזית. אמנים כגון סלבאדור דאלי, מ.ק. אשר, מרסל דושן ועוד.
היצירה "השגרירים" של הנס אולביין הבן משנת 1533 - שימוש באנאמורפוזה
שימוש באנאמורפוזה בציור של מ.ק אשר