קבוצת גשר Die Brucke
קבוצת גשר, Die Brucke, היא קבוצת ציירים מהזרם האקספרסיוניסטי, אשר פעלה בגרמניה בין השנים 1905-1913.
הקבוצה הוקמה בעיר דרזדן בשנת 1905 ע"י ארבעה סטודנטים לאדריכלות – אריך הקל, פריץ בלייל, ארנסט לודוויג קירשנר וקרל שמידט-רוטלוף. במשך שנות קיומה הצטרפו לקבוצה כמה אמנים נוספים – מקס פכשטיין, אמיל נולדה ואוטו מולר.
הקבוצה הוקמה כקומונה של חיים ויצירה משותפת בין האמנים, כאשר החזון שלהם היה ליצור גשר בין האמנות והתרבות ובין החיים עצמם. חברי הקבוצה עברו מאדריכלות לאמנות פלסטית, בדגש על טכניקת הדפס עץ, מגזרות נייר והדפסים בצבעי שחור לבן. נושאי העבודות של אמני הקבוצה היו גם הם משותפים, ועסקו בעיקר הנופים ודמויות של העיר.
סגנון הציורים של חברי הקבוצה היה רחוק מהסגנון הקלאסי. החברים עסקו בעיקר בציור אינטואיטיבי, והושפעו מהסגנון האוונגרדי של התקופה.
התערוכה הראשונה של הקבוצה נערכה בדרזדן בשנת 1905 אך גררה תגובות ביקורת רבות, מה שגרם לחברי הקבוצה להחליט לפרסם אחת לשנה חוברת, שבה יוצגו רעיונותיהם ויצירותיהם. החוברת הראשונה פורסמה בשנת 1906, ובה הוצג מניפסט הקבוצה.
מניפסט קבוצת גשר הציג את גישתם המהפכנית, שטענה כי הגישה לאמנות צריכה להיות חופשית, ולהתאים גם לאדם הפשוט. עטיפת החוברת הציגה גשר, אשר סימל את החיבור בין הכוחות האנטי ממסדיים. גם השימוש בטכניקה של הדפס עץ היה במטרה להדגיש את החספוס והגסות המנוגדים לאקדמיה. מטרת הקבוצה היתה להציג כאוס חברתי, הבא לידי ביטוי בין השאר באופן יצירתם והצבעים המונוכרומטיים שבהם בחרו החברים.
כרזה של פריץ בלייל לתערוכה הראשונה של הגשר 1905
אמיל נולדה - הנביא, חיתוך עץ, 1912
הקבוצה הוקמה בעיר דרזדן בשנת 1905 ע"י ארבעה סטודנטים לאדריכלות – אריך הקל, פריץ בלייל, ארנסט לודוויג קירשנר וקרל שמידט-רוטלוף. במשך שנות קיומה הצטרפו לקבוצה כמה אמנים נוספים – מקס פכשטיין, אמיל נולדה ואוטו מולר.
הקבוצה הוקמה כקומונה של חיים ויצירה משותפת בין האמנים, כאשר החזון שלהם היה ליצור גשר בין האמנות והתרבות ובין החיים עצמם. חברי הקבוצה עברו מאדריכלות לאמנות פלסטית, בדגש על טכניקת הדפס עץ, מגזרות נייר והדפסים בצבעי שחור לבן. נושאי העבודות של אמני הקבוצה היו גם הם משותפים, ועסקו בעיקר הנופים ודמויות של העיר.
סגנון הציורים של חברי הקבוצה היה רחוק מהסגנון הקלאסי. החברים עסקו בעיקר בציור אינטואיטיבי, והושפעו מהסגנון האוונגרדי של התקופה.
התערוכה הראשונה של הקבוצה נערכה בדרזדן בשנת 1905 אך גררה תגובות ביקורת רבות, מה שגרם לחברי הקבוצה להחליט לפרסם אחת לשנה חוברת, שבה יוצגו רעיונותיהם ויצירותיהם. החוברת הראשונה פורסמה בשנת 1906, ובה הוצג מניפסט הקבוצה.
מניפסט קבוצת גשר הציג את גישתם המהפכנית, שטענה כי הגישה לאמנות צריכה להיות חופשית, ולהתאים גם לאדם הפשוט. עטיפת החוברת הציגה גשר, אשר סימל את החיבור בין הכוחות האנטי ממסדיים. גם השימוש בטכניקה של הדפס עץ היה במטרה להדגיש את החספוס והגסות המנוגדים לאקדמיה. מטרת הקבוצה היתה להציג כאוס חברתי, הבא לידי ביטוי בין השאר באופן יצירתם והצבעים המונוכרומטיים שבהם בחרו החברים.
כרזה של פריץ בלייל לתערוכה הראשונה של הגשר 1905
אמיל נולדה - הנביא, חיתוך עץ, 1912