יחס הזהב Golden ratio
יחס הזהב, או חתך הזהב, Golden ratio, הינו יחס מתמטי קבוע, המשמש בין השאר בעולם המדע והאמנות.
היחס הוא מספר אי רציונלי, העומד בקירוב על 1.6.
לפי ההשערות, יחס הזהב התגלה לפני כ-2,300 שנה ע"י אחד מתלמידיו של פיתגורס.
באמנות נעשה שימוש רב ביחס הזהב, שנקרא גם "מלבן הזהב". יחד עם זאת, בשל היותו מספר אי רציונלי, קשה להוכיח כי יצירות אמנות אכן עשו בו שימוש.
יש הטוענים כי השימוש במלבן הזהב נעשה כבר באדריכלות של יוון הקלאסית, חלקו במבנים מפורסמים כמו הפרתנון באתונה, הפירמידה הגדולה של גיזה במצרים, ועוד. בימי הביניים החל השימוש ביחס הזהב גם באדריכלות האיסלמית.
באמנות הציור נחשב יחס הזהב כמייצג של הפרופורציה המושלמת והיפה ביותר הניתנת לתיאור. אמני הרנסאנס עשו שימוש רב ביחס זה בציוריהם, וביניהם ליאונרדו דה וינצ'י, פיירו דה לה פרנצ'סקה, לוקה פאצ'ולי ועוד.
דוגמא מפורסמת לשימוש ביחס הזהב בציור הוא היצירה המונה ליזה של האמן ליאונרדו דה וינצ'י.
גם היום ממשיכים לעשות שימוש ביחס הזהב באמנות, אדריכלות וגרפיקה. כך לדוגמא כרטיסי אשראי וכרטיסים מגנטיים נוספים הם בפרופורציות של יחס הזהב.
היחס הוא מספר אי רציונלי, העומד בקירוב על 1.6.
לפי ההשערות, יחס הזהב התגלה לפני כ-2,300 שנה ע"י אחד מתלמידיו של פיתגורס.
באמנות נעשה שימוש רב ביחס הזהב, שנקרא גם "מלבן הזהב". יחד עם זאת, בשל היותו מספר אי רציונלי, קשה להוכיח כי יצירות אמנות אכן עשו בו שימוש.
יש הטוענים כי השימוש במלבן הזהב נעשה כבר באדריכלות של יוון הקלאסית, חלקו במבנים מפורסמים כמו הפרתנון באתונה, הפירמידה הגדולה של גיזה במצרים, ועוד. בימי הביניים החל השימוש ביחס הזהב גם באדריכלות האיסלמית.
באמנות הציור נחשב יחס הזהב כמייצג של הפרופורציה המושלמת והיפה ביותר הניתנת לתיאור. אמני הרנסאנס עשו שימוש רב ביחס זה בציוריהם, וביניהם ליאונרדו דה וינצ'י, פיירו דה לה פרנצ'סקה, לוקה פאצ'ולי ועוד.
דוגמא מפורסמת לשימוש ביחס הזהב בציור הוא היצירה המונה ליזה של האמן ליאונרדו דה וינצ'י.
גם היום ממשיכים לעשות שימוש ביחס הזהב באמנות, אדריכלות וגרפיקה. כך לדוגמא כרטיסי אשראי וכרטיסים מגנטיים נוספים הם בפרופורציות של יחס הזהב.