איך לתלות תמונות וציורים על הקיר?
עצות בנושא אופן תליית תמונות ויצירות אמנות על הקיר.
התפרסם בתאריך 30/01/2018
איך לתלות תמונות וציורים על הקיר?
במאמר זה ריכזנו עבורכם עצות בנושא אופן תליית יצירות אמנות על הקיר - תליית תמונות, תליית ציורי שמן, תליית הדפסים ועוד. המאמר מתייחס לתלייה של יצירות אמנות בהתאם לסוג היצירה – כך לדוגמא תלייה של ליטוגרפיה על הקיר שונה מתלייה של ציורי שמן או קנבס על הקיר. בנוסף, תוכלו לקרוא עצות וטיפים כיצד לתלות תמונה בהתאם לגודל הקיר, סוג ואופי החלל, פרופורציות וגודל התמונה עצמה, ועוד. הוספנו גם עצות וטיפים "טכניים" לגבי אופן תלייה נכונה של תמונה על קיר. לבסוף, המאמר מתייחס גם למגמות וטרנדים בנושא תליית יצירות אמנות על קירות.
האמת היא, שלגבי תלייה נכונה של תמונות על הקיר אין חוקים נוקשים. בסופו של דבר, חשוב שאתם תהיו אלה שתהנו מכך שהתמונה נמצאת היכן שבחרתם להציב אותה. בכל מקרה תזכרו, כי קיר עם תמונה תמיד יהיה עדיף על פני קיר עירום ללא תמונה. בהצלחה!
לפני הכל
באופן עקרוני, עוד לפני תליית התמונות על הקיר, רצוי להביא אותן לחדר ולהסתכל עליהן ביחס לחלל שבו הן אמורות להיות תלויות. למעשה השאלה היא מאד פשוטה – האם התמונות מתאימות לחלל החדר? לאופי הבית? רק לכם תהיה התשובה לכך. אם תחושת הבטן שלכם היא שזה עובד טוב – תתחילו לתלות.
תלייה על הקיר של ליטוגרפיות וציורי נייר
ליטוגרפיות כדאי לתלות על הקיר כאשר הן ממוסגרות במסגרת עם זכוכית. הדבר נכון גם לציורים מכל מדיה אחרת, המצוירים על גבי נייר (לדוגמא ציורי שמן על נייר, ציורי אקוורל על נייר) וכן להדפסים ופוסטרים למיניהם.
מסגרת מעניקה לציור אופי מרשים ויופי. למעשה, כל דבר שתמסגרו ייראה יפה ומרשים יותר. שנית, ציורים על גבי נייר נוטים להתבלות כאשר הם נתלים ללא מסגרת. מסגרת תשמור על הציורים לאורך זמן במצב טוב.
מסגרת עם זכוכית תיראה טוב יותר עם "פספרטו" – אותה מסגרת לבנה שמקיפה את התמונה ומפרידה בינה לבין המסגרת. הדבר נכון לכל ציור ניייר – ליטוגרפיה, ציור שמן על נייר, ציורי אקוורל, ואף פוסטרים.
תליית ציורי שמן על הקיר
ציורי שמן, כאשר הם מצוירים על גבי בד קנבס, ניתן לתלות על הקיר כשהם ממוסגרים או ללא מסגרת.
במקרה של ציור שמן על בד קנבס, רצוי להתאים את צבעי הציור לשאר החלל שבו הציור יהיה תלוי. בנוסף, נכון יהיה לבחור בתמונה אחת גדולה, בהתאמה לגודל הקיר שעליו תהיה תלויה. במצב כזה, לא כדאי לתלות על אותו קיר תמונות או דברים נוספים כמו מדפים, וזאת כדי לא להסיט את תשומת הלב מהדבר האמיתי שהוא התמונה.
תליית צילומים על הקיר
תמונות השייכות למדיית הצילום (Photography) ניתן להדפיס למעשה על גבי כל חומר כמעט – נייר, קנבס, זכוכית, פאנל מתכת ועוד. אם בחרתם להדפיס צילום על נייר או קנבס – הרי שכל המידע והעצות של תליית תמונות ממוסגרות או ציורי שמן יהיו רלוונטיים גם כאן.
יחד עם זאת, הדפסה של צילום תהיה יפה ומרשימה מאד כאשר היא מודפסת על גבי זכוכית או פאנל מבריק אחר כגון מתכת. במקרה כזה, אין חובה גם למסגרת את התמונה, אם כי זה אפשרי. בכל מקרה, אפקט הברק יעשה את העבודה.
תלייה של כמה תמונות יחד על קיר אחד
אם יש לכם כמה תמונות שתרצו לתלות על אותו קיר בקומפוזיציה מסוימת, רצוי קודם להניח את התמונות על גבי הרצפה ולבנות שם את הקומפוזיציה הרצויה לפני שהיא עוברת לקיר. רק אם זה נראה לכם טוב תעבירו את התמונות באותו מנח גם לקיר. תוכלו גם ליצור מנייר גזור את הגדלים של התמונות ולהדביק בעדינות על הקיר לפני התלייה האמיתית. זה אולי קצת יותר עבודה, אבל ייתן לכם הדמיה מוצלחת מאד לתוצאה הסופית.
לגבי מספר התמונות שניתן לתלות על אותו קיר, הרי שאין לכך תשובה ברורה, ועקרונית ניתן גם למלא קיר שלם בתמונות. אם אתם חובבי אמנות אמיתיים, זו יכולה להיות אופציה לא רעה להראות את אוסף הציורים שלכם במקום אחד. יחד עם זאת, לרוב נהוג לתלות מספר קטן יותר של תמונות יחד, כך שמספרן לא יעלה על 6-7. בכל מקרה, בדרך כלל עדיף לתלות מספר אי זוגי של תמונות בקומפוזציה. אם בכל זאת ברצונכם ליצור קומפוזציה סימטרית, ניתן להשתמש במספר זוגי של תמונות – נניח בחדר השינה, מספר זוגי של תמונות יבליט את תחושת הזוגיות בחדר.
על מנת ליצור קומפוזיציה מתאימה מכמה תמונות יחד, אין חובה כי הציורים והמסגרות יהיו באותו צבע, ואפילו לא באותו גודל. להיפך, דווקא גיוון בגדלים ובצבעים של הציורים יוסיף חן ועניין לכל הסיפור. לגבי סוג המסגרת - ניתן לבחור סוג מסגרת אחד ואיתו למסגר את כל הציורים שייתלו אחד ליד השני, או לחלופין לבחור סוג מסגרת שונה לכל ציור. אך גם אם בחרתם לגוון עם כמה סוגי מסגרות, כדאי בכל זאת לשמור על אחידות מסוימת במסגרות – בעובי המסגרת, בצבע המסגרת, חומר או סגנון. הכלל הוא כי יש לשמור על לפחות 2 אלמנטים אחידים מתוך הרשימה – נניח צבע ועובי המסגרת, או חומר וצבע המסגרת.
לגבי המרווחים בין התמונות – נסו לחשוב על רווחים קטנים ולא גדולים, במיוחד אם מדובר בתמונות קטנות יחסית. מרווחים בגודל 5-10 ס"מ יהיו המתאימים ביותר.
במידה שכל הציורים שלכם באותו גודל, תלייה אנכית תיראה בדרך כלל טוב יותר. אם בכל זאת התמונות הן בגדלים שונים, טוב יהיה להציב את התמונה הגדולה ביותר במרכז, ואילו את שאר התמונות משני צידיה. בכל מקרה אל תעמיסו, זה "יחנוק" את הקיר.
פרופורציות ויחסים
בשלב שלפני תליית יצירת אמנות על הקיר – כדאי לחשוב על הפרופורציה שבין גודל התמונה לבין הקיר שעליו היא תהיה תלויה, ולהתאים את התמונה לקיר. תמונה קטנה, יפה ככל שתהיה, תלך לאיבוד על קיר גדול מדי. מצד שני, גם גדול מדי זה לא טוב – אל "תחנקו" את הקיר – בדרך כלל כדאי להשאיר שוליים של לפחות 30-40 ס"מ בין שולי התמונה לבין שולי הקיר. הדבר נכון גם לשוליים בצדדים וגם לשוליים מעל ומתחת לתמונה. עוד כלל חשוב הוא כי תמונה לא אמורה להוות יותר מכשליש מגודל הקיר שעליו היא תלויה.
שימו לב, אם בחרתם לתלות תמונה גדולה ומרכזית – תנו לה את מירב תשומת הלב. תלו אותה במרכז החדר, והתיחסו אליה כאל רהיט מרכזי אחר בחדר.
היצמדו לקווים – אופקיים או אנכיים
אם בחרתם לתלות תמונה מעל רהיט, נכון יהיה שאחד הצדדים של התמונה יהיה חופף לאחר הצדדים של הרהיט שמעליו נתלתה. לדוגמא תמונה לתלייה מעל שידה כאשר השידה צמודה לקיר בצידה הימני – יפה יהיה שצידה השמאלי של השידה (זה שאינו צמוד לקיר) יהיה חופף לצידה השמאלי של התמונה.
במידה שהתמונה נתלית קרוב לדלת, נכון יהיה לעשות זאת כך שהקו העליון של התמונה יהיה חופף לגובה המשקוף.
תמונה אנכית לעומת תמונה אופקית
נקודה נוספת שיש לבחון היא הפרופורציות של התמונה – כלומר האם היא אופקית או אנכית. הכלל הוא, כי תמונות אנכיות יוצרות את גובה החלל, ותמונות אופקיות יוצרות את רוחב החלל. שימוש נכון בכלל הזה יאפשר לכם ליצור אשליית גובה או מרחב במידת הצורך. כך לדוגמא בקצה של מסדרון ארוך מכון יהיה לתלות תמונה אנכית גדולה, אשר תמשוך את העין ותיצור אשליית גובה. לתלייה מעל שידה לעומת זאת תתאים תמונה אופקית גדולה, אשר תיצור אשליית מרחב.
מה הגובה הנכון לתלייה של תמונות ויצירות אמנות על הקיר?
נסו לחשוב על עצמכם מטיילים בחדר שבו תלויה תמונה שטרם ראיתם – לאיזו נקודה תמקדו את מבטכם? סביר להניח שראשית תסתכלו למרכז הציור, ומשם תתחילו לסרוק את הציור כולו. לכן, כלל האצבע אומר, שאיננו צריכים להרים את הראש על מנת להסתכל על מרכז התמונה, כלומר אמצע הציור צריך להיות בגובה העיניים של המתבונן – בערך בגובה של 140-170 ס"מ מהרצפה. אם בציור מתוארת דמות, אפשרי לקבוע שהעיניים של הדמות אמורות לפגוש את העיניים של המתבונן בערך באותו הגובה.
יחד עם זאת, יש להתייחס גם למרחב והמיקום שבו תלויה התמונה. כך למשל אם התמונה נתלית בסמוך לדלת, לרוב נכון יהיה לתלום את התמונה כך שחלקה העליון יהיה בגובה המשקוף של הדלת.
שימו לב, כי כדי למצוא את גובה התלייה הנכון, יש למדוד קודם את המרחק של התלייה מקצה התמונה, על פי מיקום החוט או הוו שעליהם תלויה התמונה. אי מדידה של המרחק הזה תוביל לתלייה נמוכה מהרצוי.
במאמר זה ריכזנו עבורכם עצות בנושא אופן תליית יצירות אמנות על הקיר - תליית תמונות, תליית ציורי שמן, תליית הדפסים ועוד. המאמר מתייחס לתלייה של יצירות אמנות בהתאם לסוג היצירה – כך לדוגמא תלייה של ליטוגרפיה על הקיר שונה מתלייה של ציורי שמן או קנבס על הקיר. בנוסף, תוכלו לקרוא עצות וטיפים כיצד לתלות תמונה בהתאם לגודל הקיר, סוג ואופי החלל, פרופורציות וגודל התמונה עצמה, ועוד. הוספנו גם עצות וטיפים "טכניים" לגבי אופן תלייה נכונה של תמונה על קיר. לבסוף, המאמר מתייחס גם למגמות וטרנדים בנושא תליית יצירות אמנות על קירות.
האמת היא, שלגבי תלייה נכונה של תמונות על הקיר אין חוקים נוקשים. בסופו של דבר, חשוב שאתם תהיו אלה שתהנו מכך שהתמונה נמצאת היכן שבחרתם להציב אותה. בכל מקרה תזכרו, כי קיר עם תמונה תמיד יהיה עדיף על פני קיר עירום ללא תמונה. בהצלחה!
לפני הכל
באופן עקרוני, עוד לפני תליית התמונות על הקיר, רצוי להביא אותן לחדר ולהסתכל עליהן ביחס לחלל שבו הן אמורות להיות תלויות. למעשה השאלה היא מאד פשוטה – האם התמונות מתאימות לחלל החדר? לאופי הבית? רק לכם תהיה התשובה לכך. אם תחושת הבטן שלכם היא שזה עובד טוב – תתחילו לתלות.
תלייה על הקיר של ליטוגרפיות וציורי נייר
ליטוגרפיות כדאי לתלות על הקיר כאשר הן ממוסגרות במסגרת עם זכוכית. הדבר נכון גם לציורים מכל מדיה אחרת, המצוירים על גבי נייר (לדוגמא ציורי שמן על נייר, ציורי אקוורל על נייר) וכן להדפסים ופוסטרים למיניהם.
מסגרת מעניקה לציור אופי מרשים ויופי. למעשה, כל דבר שתמסגרו ייראה יפה ומרשים יותר. שנית, ציורים על גבי נייר נוטים להתבלות כאשר הם נתלים ללא מסגרת. מסגרת תשמור על הציורים לאורך זמן במצב טוב.
מסגרת עם זכוכית תיראה טוב יותר עם "פספרטו" – אותה מסגרת לבנה שמקיפה את התמונה ומפרידה בינה לבין המסגרת. הדבר נכון לכל ציור ניייר – ליטוגרפיה, ציור שמן על נייר, ציורי אקוורל, ואף פוסטרים.
תליית ציורי שמן על הקיר
ציורי שמן, כאשר הם מצוירים על גבי בד קנבס, ניתן לתלות על הקיר כשהם ממוסגרים או ללא מסגרת.
במקרה של ציור שמן על בד קנבס, רצוי להתאים את צבעי הציור לשאר החלל שבו הציור יהיה תלוי. בנוסף, נכון יהיה לבחור בתמונה אחת גדולה, בהתאמה לגודל הקיר שעליו תהיה תלויה. במצב כזה, לא כדאי לתלות על אותו קיר תמונות או דברים נוספים כמו מדפים, וזאת כדי לא להסיט את תשומת הלב מהדבר האמיתי שהוא התמונה.
תליית צילומים על הקיר
תמונות השייכות למדיית הצילום (Photography) ניתן להדפיס למעשה על גבי כל חומר כמעט – נייר, קנבס, זכוכית, פאנל מתכת ועוד. אם בחרתם להדפיס צילום על נייר או קנבס – הרי שכל המידע והעצות של תליית תמונות ממוסגרות או ציורי שמן יהיו רלוונטיים גם כאן.
יחד עם זאת, הדפסה של צילום תהיה יפה ומרשימה מאד כאשר היא מודפסת על גבי זכוכית או פאנל מבריק אחר כגון מתכת. במקרה כזה, אין חובה גם למסגרת את התמונה, אם כי זה אפשרי. בכל מקרה, אפקט הברק יעשה את העבודה.
תלייה של כמה תמונות יחד על קיר אחד
אם יש לכם כמה תמונות שתרצו לתלות על אותו קיר בקומפוזיציה מסוימת, רצוי קודם להניח את התמונות על גבי הרצפה ולבנות שם את הקומפוזיציה הרצויה לפני שהיא עוברת לקיר. רק אם זה נראה לכם טוב תעבירו את התמונות באותו מנח גם לקיר. תוכלו גם ליצור מנייר גזור את הגדלים של התמונות ולהדביק בעדינות על הקיר לפני התלייה האמיתית. זה אולי קצת יותר עבודה, אבל ייתן לכם הדמיה מוצלחת מאד לתוצאה הסופית.
לגבי מספר התמונות שניתן לתלות על אותו קיר, הרי שאין לכך תשובה ברורה, ועקרונית ניתן גם למלא קיר שלם בתמונות. אם אתם חובבי אמנות אמיתיים, זו יכולה להיות אופציה לא רעה להראות את אוסף הציורים שלכם במקום אחד. יחד עם זאת, לרוב נהוג לתלות מספר קטן יותר של תמונות יחד, כך שמספרן לא יעלה על 6-7. בכל מקרה, בדרך כלל עדיף לתלות מספר אי זוגי של תמונות בקומפוזציה. אם בכל זאת ברצונכם ליצור קומפוזציה סימטרית, ניתן להשתמש במספר זוגי של תמונות – נניח בחדר השינה, מספר זוגי של תמונות יבליט את תחושת הזוגיות בחדר.
על מנת ליצור קומפוזיציה מתאימה מכמה תמונות יחד, אין חובה כי הציורים והמסגרות יהיו באותו צבע, ואפילו לא באותו גודל. להיפך, דווקא גיוון בגדלים ובצבעים של הציורים יוסיף חן ועניין לכל הסיפור. לגבי סוג המסגרת - ניתן לבחור סוג מסגרת אחד ואיתו למסגר את כל הציורים שייתלו אחד ליד השני, או לחלופין לבחור סוג מסגרת שונה לכל ציור. אך גם אם בחרתם לגוון עם כמה סוגי מסגרות, כדאי בכל זאת לשמור על אחידות מסוימת במסגרות – בעובי המסגרת, בצבע המסגרת, חומר או סגנון. הכלל הוא כי יש לשמור על לפחות 2 אלמנטים אחידים מתוך הרשימה – נניח צבע ועובי המסגרת, או חומר וצבע המסגרת.
לגבי המרווחים בין התמונות – נסו לחשוב על רווחים קטנים ולא גדולים, במיוחד אם מדובר בתמונות קטנות יחסית. מרווחים בגודל 5-10 ס"מ יהיו המתאימים ביותר.
במידה שכל הציורים שלכם באותו גודל, תלייה אנכית תיראה בדרך כלל טוב יותר. אם בכל זאת התמונות הן בגדלים שונים, טוב יהיה להציב את התמונה הגדולה ביותר במרכז, ואילו את שאר התמונות משני צידיה. בכל מקרה אל תעמיסו, זה "יחנוק" את הקיר.
פרופורציות ויחסים
בשלב שלפני תליית יצירת אמנות על הקיר – כדאי לחשוב על הפרופורציה שבין גודל התמונה לבין הקיר שעליו היא תהיה תלויה, ולהתאים את התמונה לקיר. תמונה קטנה, יפה ככל שתהיה, תלך לאיבוד על קיר גדול מדי. מצד שני, גם גדול מדי זה לא טוב – אל "תחנקו" את הקיר – בדרך כלל כדאי להשאיר שוליים של לפחות 30-40 ס"מ בין שולי התמונה לבין שולי הקיר. הדבר נכון גם לשוליים בצדדים וגם לשוליים מעל ומתחת לתמונה. עוד כלל חשוב הוא כי תמונה לא אמורה להוות יותר מכשליש מגודל הקיר שעליו היא תלויה.
שימו לב, אם בחרתם לתלות תמונה גדולה ומרכזית – תנו לה את מירב תשומת הלב. תלו אותה במרכז החדר, והתיחסו אליה כאל רהיט מרכזי אחר בחדר.
היצמדו לקווים – אופקיים או אנכיים
אם בחרתם לתלות תמונה מעל רהיט, נכון יהיה שאחד הצדדים של התמונה יהיה חופף לאחר הצדדים של הרהיט שמעליו נתלתה. לדוגמא תמונה לתלייה מעל שידה כאשר השידה צמודה לקיר בצידה הימני – יפה יהיה שצידה השמאלי של השידה (זה שאינו צמוד לקיר) יהיה חופף לצידה השמאלי של התמונה.
במידה שהתמונה נתלית קרוב לדלת, נכון יהיה לעשות זאת כך שהקו העליון של התמונה יהיה חופף לגובה המשקוף.
תמונה אנכית לעומת תמונה אופקית
נקודה נוספת שיש לבחון היא הפרופורציות של התמונה – כלומר האם היא אופקית או אנכית. הכלל הוא, כי תמונות אנכיות יוצרות את גובה החלל, ותמונות אופקיות יוצרות את רוחב החלל. שימוש נכון בכלל הזה יאפשר לכם ליצור אשליית גובה או מרחב במידת הצורך. כך לדוגמא בקצה של מסדרון ארוך מכון יהיה לתלות תמונה אנכית גדולה, אשר תמשוך את העין ותיצור אשליית גובה. לתלייה מעל שידה לעומת זאת תתאים תמונה אופקית גדולה, אשר תיצור אשליית מרחב.
מה הגובה הנכון לתלייה של תמונות ויצירות אמנות על הקיר?
נסו לחשוב על עצמכם מטיילים בחדר שבו תלויה תמונה שטרם ראיתם – לאיזו נקודה תמקדו את מבטכם? סביר להניח שראשית תסתכלו למרכז הציור, ומשם תתחילו לסרוק את הציור כולו. לכן, כלל האצבע אומר, שאיננו צריכים להרים את הראש על מנת להסתכל על מרכז התמונה, כלומר אמצע הציור צריך להיות בגובה העיניים של המתבונן – בערך בגובה של 140-170 ס"מ מהרצפה. אם בציור מתוארת דמות, אפשרי לקבוע שהעיניים של הדמות אמורות לפגוש את העיניים של המתבונן בערך באותו הגובה.
יחד עם זאת, יש להתייחס גם למרחב והמיקום שבו תלויה התמונה. כך למשל אם התמונה נתלית בסמוך לדלת, לרוב נכון יהיה לתלום את התמונה כך שחלקה העליון יהיה בגובה המשקוף של הדלת.
שימו לב, כי כדי למצוא את גובה התלייה הנכון, יש למדוד קודם את המרחק של התלייה מקצה התמונה, על פי מיקום החוט או הוו שעליהם תלויה התמונה. אי מדידה של המרחק הזה תוביל לתלייה נמוכה מהרצוי.
מתלבט וזקוק לעזרה?
השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם: